حقيقت حج چيست؟
زيد شَمّام ميگويد: قتادة بن دعامه از مفسران و دانشمندان معروف اهل تسنن، بر امام باقر عليه السلام وارد شد. حضرت از او پرسيد: قتاده! تو فقيه اهل بصرهاي؟ عرض كرد: چنين گمان ميبرند.
امام فرمود: شنيدهام قرآن را تفسير ميكني؟ عرض كرد: آري! فرمود: قرآن را با علم تفسير ميكني يا با جهل؟ عرض كرد: با علم!
امام فرمود: اگر چنين است تو دانشمندي هستي كه بايد به تو مراجعه كرد، من از تو ميپرسم. عرض كرد: بپرسيد.
حضرت فرمود: معناي اين آيه كريمه را بگو: ... و قَدّرنا فيها السَّيرَ سيروُا فيها لَيالِيَ و اَيّاماً آمنين (1)؛ « قريههايي (نزديك به هم) قرار داديم با فاصله كوتاه و سير و سفري معين و آنها را گفتيم كه در اين ده و شهرهاي نزديك به هم، شبان و روزان با ايمني كامل مسافرت كنيد.»
قتاده گفت: منظور كسي است كه با توشه و مركب و درآمد حلال از خانه خود به عزم اين خانه (كعبه) حركت ميكند. (چنين كسي) در ايمني به سر خواهد برد تا به وطن خود باز گردد.
امام فرمود: قتاده! تو را به خدا سوگند ميدهم! آيا غير از اين است كه گاهي كسي از خانه خود با زاد و راحله و كرايه حلال به عزم كعبه حركت ميكند اما در راه دچار دزدان ميشود و حتي ممكن است به او صدمهاي بزنند كه موجب هلاكتش شود؟ عرض كرد: آري به خدا! (چنين است)
امام فرمود: واي بر تو قتاده! اگر تو قرآن را با رأي خود تفسير كني ديگران را (كه مريد تواند و از تو حرف ميشنوند) هلاك كردهاي و خود نيز هلاك شدهاي و اگر اين تفسير را از ديگران گرفتهاي (باز) هلاك كردهاي و هلاك شدهاي!
واي بر تو قتاده! منظور خداوند (در اين آيه كريمه) كسي است كه با زاد و راحله و كرايه حلال از خانه خود به قصد اين خانه حركت ميكند و در حالي كه نسبت به حق ما (ولايت) معرفت دارد و دلش با ماست. خداوند در اين باره از زبان ابراهيم عليه السلام ميفرمايد: ... فَاجعَل اَفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهويِ اِلَيهِم ...(2)؛ «خدايا!
تو دلهاي مردمان را به سوي آنها مايل گردان... » به خدا سوگند! دعوت ابراهيم ما هستيم نه كعبه، وگرنه ميفرمود: «اليه»، (قتاده!) آن كه از صميم قلب ما را بخواهد حجش مقبول است وگرنه نه! قتاده! اگر كسي چنين (اهل ولايت ما) بود از عذاب جهنم ايمن است.
قتاده عرض كرد: به خدا سوگند! بعد از اين، من اين آيه را جز اين، تفسير نخواهم كرد. امام فرمود: واي بر تو قتاده! همانا كساني قرآن را ميفهمند كه مخاطب آنند(3) (يعني اگر بخواهي با حقايق قرآن آشنا شوي بايد به سراغ ما بيايي و بس!).
اِنَّما اُمِرَ النّاسُ اَن يَأتوُا هذِهِ الاَحجارَ فَيَطوُفوُا بِها ثُمَّ يَأتُونا فَيُخبِرونا بِوِلايَتِهِم.(4)
همانا! به مردم دستور داده شده (از جانب خدا) كه بيايند و اين سنگها (كعبه) را طواف كنند،، سپس به ما رجوع كنند و وفاداري خود را به ما اعلام كنند.
امام باقر عليه السلام
پاورقي
1- سوره سبا / 18.
2- سوره ابراهيم / 37.
3- بحارالانوار، ج 46، صص 349 – 350.
4- المحجّة البيضاء، ج 2، ص183.
منابع
جلوههاي تقوا، ج 3، محمدحسن حائري يزدي .