بازگشت

پارچه ي كفن


بهترين پارچه براي كفن پارچه از جنس پنبه با رنگ سفيد است. از امام صادق عليه السلام روايت است كه پارچه كتان براي بني اسراييل و پارچه پنبه اي براي امت محمد صلي الله عليه و آله و سلم است [1] باقر العلوم از رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم نقل مي كند، زيباتر از پارچه سفيد براي لباس وجود ندارد، پس مردگان خود را نيز با پارچه هاي سفيد كفن كنيد، فالبسوه موتاكم [2] .

و نيز مستحب است ميت را در لباسي كه با آن نماز مي خوانده و نيز لباسي كه با آن احرام بسته است، كفن كنند [3] نيز روايت است كه مرغوب ترين پارچه براي كفن انتخاب شود، كه زينت اموات كفن آنها است. امام صادق عليه السلام: جيدوا اكفان موتاكم فانها زينتهم [4] .

بهتر از حتي پارچه پنبه اي، پارچه «برد يماني» است كه بر آن تأكيد شده است. اول برد، اگر فراهم نبود، پنبه. امام صادق عليه السلام: الكفن يكون بردا فان لم يكن بردا فاجعله كله قطنا، [5] فتواي فقها نيز اولويت پارچه برد



[ صفحه 33]



است [6] .

به همين جهت امام باقر عليه السلام وصيت نمود در پيراهني كه با آن نماز مي خواند، كفن شود، انه اوصي ان يكفن في قميصه الذي كان يصلي فيه [7] و نيز وصيت مي نمايد در پارچه برد يماني كفن شود كه رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم نيز يكي از پارچه هاي كفنش (پارچه سرتاسري) برد يماني بوده است [8] .

و نيز در مورد پس از رحلت شخصي، از زبان امام باقر عليه السلام اين گونه نقل است؛ هنگامي كه يكي از شيعيان را به خاك سپردند حضرت به بالاي قبر اين گونه دعا كرد: اللهم صل وحدته و آنس وحشته و اسكن اليه من رحمتك ما يستغني بها عن رحمة من سواك [9] «خدايا تنهايي وي را به جمع و ترس و وحشت وي را به انس برگردان، و وي را از آن گونه رحمت خويش بهره مند ساز، تا از رحمت و رأفت غير تو بي نياز باشد».

باقر العلوم عليه السلام وصيت كرد مقداري از اموال خويش را هزينه داير نمودن مراسم عزاداري و ندبه براي وي بنمايند، اوصي ابوجعفر عليه السلام بثمان مأة درهم لماتمه [10] البته مجالس عزا كه براي ميت طلب غفران مي شود و در حق وي دعا مي شود براي درگذشته مفيد است. افزون بر اين كه تسلي براي بازماندگان نيز مي باشد.

باقر العلوم عليه السلام در اين جهت نيز نكته مهم را مي آموزد و آن اين كه حضرت وصيت مي كند مراسم عزاداري وي در منا هنگام حضور حجاج



[ صفحه 34]



براي انجام مناسك باشد. از زبان امام صادق عليه السلام اين گونه روايت است كه پدرم به من فرمود از اموال من مقداري صرف عزاداري من به مدت ده سال در منا بنما، اوقف لي من مالي كذا و كذا للنوادب تندبوني عشر سنين بمني ايام مني [11] .

ايام منا و جمعيت منا از ويژگي مهم برخوردار است. يكي اين كه افرادي كه در مراسم شركت مي كنند حجاج هستند كه بيشتر مناسك حج را انجام داده و افرادي پاك و منزه مي باشند؛ دعاي آنان در حق ديگري مؤثر است. و نيز سرزمين منا سرزمين وحي و حرم امن الهي است. نيز حجاج از تمام اكناف و بلاد اسلامي حضور دارند كه مي توانند از اجتماعات مهم موسم بهره ببرند و اخبار آن را به نقاط ديگر منتقل كنند. به همين خاطر باقر العلوم عليه السلام به مراسم عزاداري جهت مي دهد كه بيشترين بهره برداري معنوي و فرهنگي از آن بشود.

از جانب ديگر بر ديگران همانند همسايگان است كه از خانواده ماتم زده دل جويي كنند، حتي براي آنان طعام فراهم نمايند. از باقر العلوم عليه السلام در اين باره اين گونه روايت شده: براي بازماندگان در گذشته سه روز غذا فراهم نماييد [12] .



[ صفحه 36]




پاورقي

[1] همان، ص 149.

[2] همان، ص 148.

[3] وسائل، ج 2، ص 733.

[4] همان.

[5] همان، ص 149.

[6] مستمسك العروة الوثقي، ج 4، ص 150، تحرير الوسيله ، ج 1، ص 75.

[7] طبقات، ج 5، ص 157.

[8] همان.

[9] وسائل، ج 2، ص 862.

[10] فروع كافي، ج 3، ص 217، وسائل، ج 2، ص 890.

[11] همان، ج 5، ص 117.

[12] همان، ج 3، ص 217، وسائل، ج 2، ص 889.