بازگشت

امام ملك و امام ملكوت


ان الله اقدرنا علي ما نريد. [1] «خدا ما را بر آنچه اراده كنيم توان مند ساخته است».

انسان موحد بر اين باور حق است كه خداي سبحان بر هر كاري توان مند مي باشد. كار خدا با اراده تكويني الهي شكل مي گيرد. و هر چيزي را اراده كند بدون فاصله زماني آن اراده تحقق مي يابد. و البته اراده خدا بر اساس حكمت است. گزاف و بي سبب و بي هدف نمي باشد.



[ صفحه 59]



بر اين اساس در تحقق اراده الهي تنها اراده حق كارساز است، انما امره اذا أراد شيئا ان يقول له كن فيكون. [2] «فرمان خدا اين گونه است كه هر گاه چيزي را اراده كند همين كه به او گويد باش، مي باشد.» هيچ توان و چالش در برابر قدرت و اراده الهي فرض ندارد. زمام ملك به دست اوست، لله ملك السموات و الارض [3] اختيار ملكوت نيز به دست وي است، بيده ملكوت كل شي. [4] .

و اينك اگر كسي آنچنان اوج گرفت، آن مقدار به منزلت الهي بار يافت كه مظهر اراده ي الله شد. در اين صورت وي نيز به اذن الله با يك اراده در نظام هستي تصرف مي كند و هر چه را اراده كند، تحقق مي يابد. زيرا مظهر قدرت الهي شده و مظهر اراده تكويني خدا قرار گرفته است. خداي سبحان چنين شخصي را بر هر كاري كه شخص اراده كند توان مند مي سازد.

باقر العلوم عليه السلام از توان مندي عترت اين گونه خبر مي دهد: خداي سبحان ما را بر آنچه اراده كنيم توان مند ساخته است، ان الله اقدرنا علي ما نريد و لو شئنا ان نسوق الارض بأزمتها لسقناها [5] «خداي سبحان ما را بر آنچه اراده كنيم توان مند ساخته است. اگر بخواهيم به هر سمت و سويي زمين را حركت دهيم، مي توانيم؛ زيرا كه زمام امور آن به دست ماست».

اين ادعاي گزاف از امام ملك و ملكوت نيست. اين ادعا حقيقت



[ صفحه 60]



است. خداي سبحان بر اساس حكمت الهي اين گونه خواسته كه انسان هاي كامل مانند عترت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم در اثر كمال، مظهر اراده ي الله قرار گيرند و بر هر كاري در نظام هستي و تكويني قادر باشند. احيا و اماته، سلامت و سعادت، باران و بركت به اراده آنان پديدار مي گردد.

باقر العلوم عليه السلام در معرفي عترت اين چنين اظهار مي دارد: بنا ينزل الله الرحمة و بنا يسقون الغيث [6] «رحمت الهي به بركت ما نازل مي شود و باران به وجود ما مي بارد و مردم از آن سيراب مي گردند.» از چنين فردي كه مظهر اراده تكويني خداست، مرده زنده كردن، نابينا را بينا نمودن آسان ترين خواهد بود. در اين فرصت به تماشاي نمونه هايي از اعجازها و كرامات حضرت مي نشينيم.


پاورقي

[1] دلائل الامامه، ص 226، اختصاص، ص 272.

[2] يس، 81.

[3] آل عمران، 181.

[4] يس، 82.

[5] اختصاص، ص 272.

[6] فرايد السمطين، ص 253، حديث 522، مناقب، ج 4، ص 223، در اين باره در بخش تفسير آفتاب توضيح بيشتر خواهد آمد.