بازگشت

تبيين معناي خلافت به وسيله امام علي (ع )


بعد ازوفات رسول خدا، براي اهل بيت و ديگران فرصتي كه اين معنا را تبيين كنند، پيش ‍ نيامد در دوره پـنـج ساله خلافت امام علي (ع )، آن حضرت در تبيين مساءله امامت كوشش ‍ بسيار كرد. آن بـزرگوار پيرامون مقام علمي ، عصمت و مقام ولايت امامان بيانات فراواني در مجامع عمومي ايراد كردند و تا حدي ذهن جامعه را نسبت به اين منصب و مقام روشن كردند. تا آن زمان مردم امام و خليفه را فـردي در حـد خـودشـان ـ و يـا حـتي پايين تر از خود از درجه علمي و ... ـ مي دانستند. خليفه درجـمـع مـردم اعـلام مـي كـرد كـه مـن هم مثل شما تحت تاءثير شيطان واقع مي شوم ، محتاج علم و راهـنـمـايـي شـما هستم و در موارد فراواني صراحتاً به اشتباه وخطاي خود اعتراف مي كرد. ولي حالا از امام علي (ع ) معناي امامت وشؤ ون خليفه رسول خدا را مي شنوند كه :

(هُمْ مَوْضِعُ سَرِّهِ وَلَجَاءُ اَمْرِهِ وَعَيْبَةُ عِلْمِهِ وَ مَوْئِلُ حِكَمِهِ وَ...)

آنـان (اهـل بـيـت پـيـامـبـر كـه عـِدل قـرآنـنـد و يـكـي از دو ثقل ) جايگاه اسرار خداوند، پناه فرمان خدا و خزينه هاي دانش وي اند.

(لاْ يـُقـاسُ بـِآلِ مـُحـَمَّدٍ صـَلَّي اللّهـُعـلَيـْهِ وَآلِهِ مـِنْ هـذِهِ الْاُمَّةِ احـَدٌ ... هُمْ اَساسُ الدّينِ وَعِمادُ الْيَقينِ و....).(78)

هيچ كس ازاين امت قابل مقايسه باآل محمد(ص ) نيست ، ... آنان اساس و پايه دين و ستون ايمان و يقين هستند.

(بِنَااهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْماءِ وَ تَسَنَّمْتُمُ الْعَلْياءَ وَ....).(79)

به وسيله ما درتاريكي وظلمت گمراهي هدايت شديد و بر كوهان بلند (هدايت ) سوار شديد و... .

حـضـرت امـيـر عليه السلام در دوران پنج ساله خلافت بااستفاده از زمينه مناسبي كه پيش ‍ آمده بـود، در خـطـبـه هاي عمومي خويش به معرفي اين مقام پرداخت و تا حدي جامعه اسلامي را با آن مقام متعالي آشنا كرد.