بازگشت

نقش انگشتري امام باقر


شيخ صدوق در كتابهاي عيون اخبارالرضا و امالي از قول امام رضا (ع) نقل كرده است كه فرمود: «نقش انگشتري امام حسين (ع) «ان الله بالغ امره» بود و علي بن حسين (ع) انگشتري پدر خود را به دست مي كرد. محمد بن علي نيز همان انگشتري امام حسين (ع) را خاتم قرار مي داد. اما در فصول المهمه آمده است كه نقش انگشتري آن حضرت «رب لا تذرني فردا بود» نويسنده ي اين كتاب [فصول المهمه] همچنين اضافه كرده است: ثعلبي در تفسير خود نوشته است بر روي انگشتري امام باقر (ع) اين كلمات نقش بسته بود:



ظني بالله حسن

و بالنبي الموتمن



و بالوصي ذي المنن

و بالحسين و الحسن»



شيخ صدوق نيز مانند اين روايت را در كتاب عيون الاخبار الرضا از پدرش از امام صادق (ع) نقل كرده است. شيخ طوسي در تهذيب از امام صادق (ع) نقل كرده است كه فرمود: نقش



[ صفحه 16]



انگشتري پدرم اين عبارت بود: «العزة لله جميعا». در كتاب حلية الاوليا نيز از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: نقش انگشتري پدرم «القوة لله جميعا» بود. در كتاب كافي از يونس بن ظبيان و حفض بن غياث نقل شده است كه بر روي انگشتري ابوجعفر محمد بن علي (ع) كه بهترين كس از سلاله ي آل محمد (ص) بود، عبارت «العزة لله» نقش بسته بود. در كتاب مكارم الاخلاق از كتاب العباس از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: «نقش انگشتري ابوجعفر (باقر (ع)) «العزة لله» بود» البته بعيد نيست كه آن حضرت چندين انگشتري داشته كه بر روي هر يك عبارتي متفاوت از ديگري حك شده بوده است.

شاعر آن حضرت، كثير عزه و كميت و برادرش ورد، و سيد حميري بوده اند. دربان آن حضرت نيز جابر جعفي نام داشته است.