بازگشت

كلمات حكمت آميز امام


«ما دخل قلب امري ء شيي ء من الكبر الا نقص من عقله مثل ما دخله من ذلك قل أو كثر».

به هر اندازه كه در دل انسان كبر و نخوت وارد شود نقصان در عقل ايجاد خواهد شد.

«اني لأكره ان يكون مقدار لسان الرجل فاضلا علي مقدار علمه». من كراهت دارم كه كسي بيش از علم و دانش خويش حرف بزند.



[ صفحه 48]



«اذا بلغ الرجل أربعين سنة ناداه مناد من السماء دنا الرحيل فأعد زادا».

هنگامي كه انسان به سن چهل سالگي مي رسد منادي در آسمان ندا مي دهد كه آماده سفر آخرت باش و براي اين سفرزاد و توشه تهيه كن.

«اذا أرادالله أن ينتقم لوليه انتقم من عدوه بعدوه و اذا اراد الله ان ينتقم لنفسه انتقم بوليه من عدوه».

هرگاه خداوند تبارك و تعالي بخواهد ظلم بر وليش را انتقام بگيرد به توسط دشمن، دشمن وليش انتقام مي گيرد و هرگاه بخواهد انتقام خود را بگيرد توسط وليش از دشمنش انتقام مي گيرد.

«يا بني اذا انعم الله عليك نعمة فقل: الحمدلله، و اذا حزنك أمر فقل: لا حول و لا قوة الا بالله، و اذا أبطأ عنك رزق فقل: استغفرالله».

پسرم هرگاه نعمتي از جانب پروردگار به تو روآورد بگو: الحمدالله، و اگر چيزي تو را محزون ساخت بگو: لا حول و لا قوة الا بالله، و اگر روزي و رزقي از تو گرفته شود بگو: أستغفرالله.

«بئس الأخ يراعيك غنيا و يقطعك فقرا»

چه بد رفيقي است آن كه در هنگام غني و داشتن مراعات كند و در موقع فقر و نداري رهايت نمايد!

«سلاح اللئام قبح الكلام».

أسلحه ي انسان پست بدزباني و فحاشي است.

«الغناء و العز يجولان في قلب المؤمن، فاذا وصلا الي مكان فيه التوكل أوطناه».



[ صفحه 49]



بي نيازي و عزت نفس در قلب مؤمن در جولانند وقتي كه به مرتبه و مقام توكل مي رسند در دل وطن مي گزينند.

«والله لموت عالم أحب الي ابليس من موت سبعين عابدا و عالم ينتفع بعلمه أفضل من ألف عابد».

قسم به خدا كه مرگ يك عالم نزد شيطان محبوبتر است از مرگ هفتاد عابد و عالمي كه از علم خويش بهره برداري كند بهتر است از هزار عابد.

«يا بني اياك و الكسل و الضجر، فانهما مفتاحا لكل شر انك اذا كسلت لم تؤد حقا و ان ضجرت لم تصبر علي حق».

پسرم بر تو باد كه از كسالت و شكايت كردن پرهيز كني زيرا كه اين دو كليد همه ي بديها هستند وقتي كه كسل و تنبل شوي حق را ادا نمي كني و هنگامي كه شكايت مي كني در برابر حق شكيبا نيستي!

«ما من عبادة افضل من عفة بطن أو فرج».

هيچ عبادتي بالاتر از پاك نگهداشتن شكم و غريزه ي جنسي نيست.

«انتم اهل العراق تقولون: أرجي آية في كتاب الله تعالي قوله تعالي: «يا عبادي الذين أسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله» و نحن اهل البيت نقول أرجي آية في كتاب الله تعالي «و لسوف يعطيك ربك فترضي» وعده ربه عزوجل ان يرضيه في امته».

شما مردم عراق مي گوييد اميد ما به اين آيه قرآن است «اي بندگان كه بر نفس خويش ظلم روا داشته ايد از رحمت خدا مأيوس نباشيد». ولي ما اهل بيت مي گوييم اميدمان به اين آيه از قرآن است «و به زودي (بخاطر تو پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم)



[ صفحه 50]



پروردگارت آنقدر به تو مي بخشد تا راضي شوي. خداوند به رسول خويش وعده داده تا او را درباره ي امتش راضي كند.

از امام باقر عليه السلام سؤال شد زاهدترين مردم كيست؟

فرمود:

«من لا يبالي الدنيا في يد من كانت»

كسي كه باكي ندارد كه دنيا در دست چه كسي است.

زيان كننده ترين اشخاص كيست؟

فرمود:

«من باع الباقي بالفاني».

كسي كه جهان باقي را به دنياي فاني بفروشد.

چه كسي قدر و ارزش بيشتر دارد؟

فرمود:

«من لا يري الدنيا لنفسه قدرا».

كسي كه قدر و ارزشي براي دنيا در نفس و باطن خويش احساس نكند. [1] .

محمد بن مسلم و جابر جعفي نقل مي كنند كه امام باقر عليه السلام درباره ي اين آيه «فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون» فرمود:

«نحن اهل الذكر»

منظور از اهل ذكر ما هستيم.

بريد بن عجلي از امام باقر عليه السلام درباره ي اين آيه «و كذلك جعلناكم أمة وسطا» نقل مي كند كه فرمود:

«نحن الأمة الوسط و نحن الشهداء الله علي خلقه و حجته في ارضه».

امت ميانه و شاهدان الهي بر خلق و راهنمايان در روي



[ صفحه 51]



زمين ما هستيم.

«و يوم نبعث من كل أمة شهيدا» قال: «نحن الشهود علي هذه الأمة»

روز قيامت از هر امتي شاهدي برمي گزينيم: امام عليه السلام فرمود: شاهدان بر اين امت ما هستيم.

«قل انما اعظكم بواحدة قال: الولاية».

بگو شما را به يك چيز موعظه مي كنم امام عليه السلام فرمود يعني به ولايت.

«و اسبغ عليكم نعمه ظاهرة و باطنة» قال: النعمة الظاهرة النبي صلي الله عليه و آله و سلم و ما جاء به من معرفته و توحيده، و اما النعمة الباطنة ولايتنا أهل البيت و عقد مودتنا».

«و نعمتهاي خويش را آشكار و نهان بر شما كامل كردم».

امام عليه السلام فرمود: نعمت آشكار رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و آنچه را كه از معارف و توحيد بر او نازل شده مي باشد و نعمت نهان و باطني ولايت ما اهل بيت و پيوند دوستي ماست.

مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 178-180.

«يا جابر اوصيك بخمس: ان ظلمت فلا تظلم، و ان خانوك فلا تخن، و ان كذبت فلا تغضب، و ان مدحت فلا تفرح، و ان ذممت فلا تجزع».

اي جابر تو را به پنج چيز سفارش مي كنم: اگر بر تو ظلم شد تو ظلم نكن، اگر به تو خيانت شد تو خيانت نكن، اگر تو را تكذيب كردند عصباني نشو، اگر تو را تعريف و تمجيد كردند خوشحال مشو و اگر مذمتت نمودند آه و ناله نكن.

«يا جابر ادفع عظيم الحرص بايثار القناعة، و استجلب حلاوة الزهادة بقصر الأمل، و تعرض لرقه القلب بكثرة الذكر



[ صفحه 52]



في الخلوات».

اي جابر! حرص زياد را با قناعت از بين ببر، با كوتاه كردن آرزو حلاوت و شيريني زهد را بدست آور، دل را هم به توسط ياد خدا در خلوتها نرم و خاضع كن.«يا جابر: تحرز من ابليس بالخوف الصادق، اياك و الرجاء الكاذب و استرجع سالف الذنوب بشدة الندم و كثرة الاستغفار».

توسط ترس راستين و واقعي از خدا از شيطان دوري گزين، و از اميد دروغين پرهيز كن، و با رجوع و توجه به گناهان گذشته سخت نادم و پشيمان باش و زياد استغفار كن.

«و تعرض للرحمة و عفوالله بحسن المراجعة و استعن علي حسن المراجعة بخالص الدعاء و المناجات في الظلم».

خود را در معرض رحمت و عفو پروردگار قرار بده البته توسط توبه و بازگشت شايسته و براي بازگشت شايسته از اخلاص در دعا و مناجات در تاريكهاي شب كمك بگير.

شخصي در محضر امام باقر عليه السلام گفت:

«اللهم أغننا عن جميع خلقك»

پروردگارا مرا از همه ي خلقت بي نياز كن.

امام عليه السلام فرمود: اينطور دعا نكن بلكه بگو:

«اللهم أغننا عن شرار خلقك فان المؤمن لا يستغني عن أخيه».

خداوندا مرا از اشرار خلقت بي نياز كن زيرا مؤمن حتما به برادر مؤمن خويش نيازمند است.

«صحبة عشرين سنة قرابة».

بيست سال رفاقت و مصاحبت در حكم خويشاوندي است.



[ صفحه 53]



«ان الله كره الحاح الناس بعضهم علي بعض في المسألة و احب ذلك لنفسه. ان الله جل ذكره يحب ان يسأل و يطلب ما عنده».

خداوند تبارك و تعالي كراهت دارد كه مردم رفع حوائج و مشكلات خود را از يكديگر بخواهند بلكه اين را براي خود مي پسندد. خداوند جل ذكره دوست مي دارد كه آنچه از نعمات و گره گشائي ها كه در اختيار دارد مورد مطالبه و سؤال بندگانش قرار گيرد.

«كم من رجل قد لقي رجلا فقال له: كب الله عدوك و ماله من عدو الا الله».

گاهي شخصي با شخص ديگري ملاقات مي كند و مي گويد خداوند دشمنت را نابود كند در حالي كه دشمني جز خداوند تبارك و تعالي ندارد!.

«ليس من اخلاق المؤمن الملق و الحسد الا في طلب العلم».

از اخلاق مؤمن چاپلوسي و حسادت نيست مگر در فراگرفتن علم و دانش.

«اول من شق لسانه بالعربية اسماعيل بن ابراهيم عليهما السلام و هو ابن ثلاث عشرة سنة و كان لسانه علي لسان أبيه و أخيه فهو اول من نطق بها و هو الذبيح».

اول كسي كه زبانش به عربي گويا شد اسماعيل فرزند حضرت ابراهيم عليهماالسلام بود در حالي كه سيزده ساله بود و تا قبل از آن همانند پدر و برادرش حرف مي زد و او همان ذبيح است.

«قولوا للناس أحسن ما تحبون ان يقال لكم»

با مردم بهتر از آن گونه اي صحبت كنيد كه دوست داريد با



[ صفحه 54]



شما صحبت كنند.

«ان الله يحب افشاء السلام».

خداوند تبارك و تعالي فاش و بلند سلام كردن را دوست مي دارد.

تحف العقول، ص 284-300


پاورقي

[1] احقاق الحق، ص 185 - 201.