بازگشت

اخلاق يا تتميم مكارم اخلاقي


اني بعثت لاتمم مكارم الاخلاق

حديث نبوي

چهارمين قسمت عمده مواد تعليم و تربيت امام محمدباقر (ع) قسمت هاي اخلاقي است كه بيشتر آن از خواص مكتب اسلام است.

ترديدي نيست كه غرض غائي و علت غائي ارسال رسل و انزال كتب تهذيب اخلاق عمومي مردم است بايد سطح فكر و دانش و علوم و بينش مردم را از ظلمات و تاريكي جهل و ضلالت به نيروي نور علم و فضيلت بالا برد و روشن نموده تا مردم خود را بشناسند و وظيفه خود را در راه تكامل خود انجام دهند اين نياز مخصوصا در پايان دوران اموي بيش از هر عصري مورد توجه بوده.

اگرچه همه وقت و همه جا انسان محتاج به تذكر است تا زشتيهاي خود را برطرف گرداند و به نيكوئيها بيارايد و به همين نظر آفريننده جهان در شرايع خود مخصوصا اسلام اركان دين داروي امر به معروف و نهي از منكر قرار داد تا به يك سبك روشن و مستقيم و كوتاه به شاهد مقصود كه تتميم مكارم اخلاقي است برسد ولي دوران آل ابوسفيان و آل زياد و آل مروان به قدري فساد اخلاق بوجود آورد كه محيط تاريك گرديد و به كلي مردم از راه روشن اسلام منحرف گرديدند - و از اوج رقاء و ارتقاء اخلاقي به حضيض مذلت سقوط و نزول كردند

اساس قبول اسلام در نظر خردمندان همين علت غائي است كه تهذيب نفوس و تتميم مكارم اخلاقي است و يكي از حساسترين عوامل موفقيت و پيشرفت دين همين اخلاق و صفات و خصال مسلمين بوده كه با اين سلاح نفساني توانستند بر ملل و نحل مختلف و اقوام و قبايل متنوع نفوذ يابند و به سرعت شگفت آميزي مردم جهان را بدين اسلام دعوت نمايند و اين قولي است كه جملگي برآنند.