بازگشت

اجماع


اجماع يعني اتفاق مسلمين بر امر شرعي از زمان پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم تا هر عصر باشد كه در حديث مي فرمايد

قال (ص) «لا تجتمع امتي علي خطاء»

چنانچه مي بينيم همه امت بر نماز - روزه و حج و غيره اتفاق و اجماع دارند.

پس اركان منابع دين راه توفيق و سعادت را به آدمي مي آموزد.

و پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم در مكتب تربيتي خود فرمود هر كس فتوي بدهد به غير علم از روي راي خود لعنت خدا و ملائكه بر اوست من افتي الناس بغير علم لعنته ملائكة السموات و الارض.

و در حديث ديگر مي فرمايد من فسر القرآن برأيه كبت وجهه علي النار كسي كه قرآن را تفسير به راي خود كند از رو بر آتش جهنم خواهد افتاد كه مراد اين است خودرأي و خودنظري در مكتب دين نيست.

بايد قرآن به تفسير اهل بيت روايت شود كه «ادري بما في البيت» و فتوي و رأي به نظر و فكر شخصي كه اكثر قاصر است مردود و حرام است بلكه بايد روي موازين علمي و با دانش و بينش و اطلاع و استنباط و اجتهاد و تحقيق راي و فتوي داد.