بازگشت

ثواب تلاوت قرآن


با آنكه از تعليمات حضرت امام محمدباقر و امام جعفر صادق (ع) كه اولي مؤسس مكتب اماميه و دومي ناشر مكتب جعفري است درباره ثواب اعمال كتابها به همين نام نوشته شده معذلك درباره ترغيب مردم به تلاوت قرآن از اخباري را كه امام پنجم (ع) تعليم مي فرمايد نقل مي كنيم.

در اصول كافي از عبدالله بن سلمان از حضرت ابي جعفر (ع) روايت نموده كه قال (ع) من قرء القرآن قائما في صلوته كتب الله له بكل حرف مأة حسنه و من قرء في صلوته جالسا كتب الله له بكل حرف خمسين حسنه و من قرء في غير صلوته كتب الله له بكل عشر حسنات



[ صفحه 147]



فرمود كسي كه قرآن را در نماز ايستاده تلاوت نمايد خداوند به هر حرفي صد حسنه به او عنايت مي فرمايد و در حال نشسته اگر تلاوت كنند به هر حرفي پنجاه حسنه و در غير نماز به هر حرفي ده حسنه خداوند به تاليان قرآن اعطا مي فرمايد.

ابوحمزه ثمالي درباره همين حقيقت از آن امام روايت مي كند كه فرموده من ختم القرآن بمكه من جمعة الي جمعة او اقل من ذلك او اكثر و ختمه في يوم الجمعه كتب له من الاجر و الحسنه من اول جمعه كانت في الدنيا الي آخر جمعه تكون فيها و ان ختمه في ساير الامام فكذلك فرمود هر كس قرآن را در مكه از روز جمعه تا جمعه ديگر ختم كند يا كمتر از يك هفته ختم كند خداوند براي او اجر از جمعه اول عمرش تا آخرين جمعه عمرش اجر و حسنه اعطا مي فرمايد و هر روز باشد در همان روزها بهره مند مي گردد و سعد بن ظريف نيز از امام محمدباقر (ع) روايت مي كند كه فرمود:

من قرء عشر آيات في ليلة لم يكتب من الغافلين و من قرء خمسين آية كتب من الذاكرين و من قرء مأة آيه كتب من القانتين و من قرء مأتي آيه كتب من الخاشعين و من قراء ثلثمائه آيه كتب من الفائزين و من قرء خمسائة آيه كتب من المجتهدين و من قرء الف آيه كتب له قنطار بز القنطار خمس عشر الف مثقال من ذهب و المثقال اربعة و عشرون قيراطا اصغرها مثل جبل احد و اكبرها ما بين السماء و الارض

يعني هر كس در شب ده آيه قرآن تلاوت كند در زمره غافلين نوشته نمي شود هر كس پنجاه آيه بخواند در صف ذاكرين محسوب مي گردد هر كس صد آيه تلاوت كند از جمله قانتين است هر كس دويست آيه بخواند از جمله خاشعين است هر كس سيصد آيه تلاوت كند در زمره فايزين است هر كس پانصد آيه بخواند در زمره مجتهدين است هر كس هزار آيه تلاوت كند اجر و ثواب يك قنطار بز كه هر قنطار پانزده هزار مثقال طلا و يك مثقال آن بيست و چهار قيراط است و كوچكترين قيراط آن مانند كوه احد و بزرگترش مثل مابين آسمان و زمين است خواهد برد.

در اين حديث عظيم لطايفي هست كه بسيار جالب توجه است از آن جمله اينكه هر مسلمان در هر شبانه روز كمتر از ده آيه قرآن تلاوت كند يا تلاوت نكند از غافلين محسوب مي گردد و غافل محروم از همه مزاياي زندگاني و تكامل نفساني است و پنجاه آيه قرآن آدمي را بر بسياري از علوم و فنون آگاه مي سازد و از ذاكرين و متذكرين محسوب مي شود



[ صفحه 148]



و هر كس صد آيه بخواند قهرا به قنوت و خشوع و خضوع در برابر عظمت قرآن خواهد افتاد و سيصد آيه قرآن آدمي را به فوز و فلاح مي رساند - و پانصد آيه قرآن كه آدمي را مجتهد مي نمايد چون در پانصد آيه تمام احكام اسلام بيان شده هر كس بخواند از كليه فقه اسلام مطلع و مجتهد مي گردد و هزار آيه كه اجر ثوابش 15 قنطار است براي آن است كه اين آيات آدمي را بر طبيعت و ماوراء الطبيعه واقف مي گرداند و از عناصر و معادن و مواد و مواليد مطلع مي گردد و علم و دانش او بر ميدان عالم آفرينش كه در منظومه شمسي قرار دارد ارزش آن بيش از طلاهاي دنياست.

«بز - طلا و نقره اي بي سكه يا شمش طلا را گويند يا گوهر و جواهري است كه هنوز ناسفته باشد يا فلزي كه هنوز آب نشده باشد - و قنطار در حديث پنجاه هزار مثقال طلاست».