بازگشت

نياز مردم به پيغمبر و امام كه حجت خدا بر خلق مي باشند


در تعاقب بيان تعيين تكليف مردم در فهم قرآن و عرضه موارد اختلاف و نزاع را به خدا و پيغمبر و اولي الامر جابر بن يزيد جعفي از حضرت امام محمدباقر عليه السلام مي پرسد به چه جهت مردم به پيغمبر و امام نيازمندند -؟!

امام پنجم فرمود لبقاء العالم علي صلاحه و ذلك ان الله عزوجل يرفع العذاب عن اهل الارض اذا كان فيهم نبي و امام قال الله عزوجل و ما كان الله معذبهم و انت فيهم - و قال النبي صلي الله عليه و آله النجوم امان لاهل السماء و اهل بيتي امان لاهل الارض فاذا ذهب النجوم اتي اهل السماء ما يكرهون فاذا ذهب اهل بيتي اتي اهل الارض ما يكرهون.

فرمود چون براي بقاء و استقرار و انتظام عالم از نظر صلاح و بقاء خلق خداوند به وجود پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم و امام عذاب را از زمين باز مي كرد چه آنها براي هميشه دنيا و مشعلداري همه ازمنه هستند وي يك ملت و يك قوم براي يك عصري مخصوص مي باشند و خدا براي يك قوم و يك ملتي پيشواي همه ملل را معذب نمي كند بلكه به خاطر او از عذاب آن يك دسته هم مي گذرد و باز به پيغمبر مي فرمايد خداوند قومي را كه تو در ميان آنها هستي عذاب نمي كند و نيز فرمود - ستارگان امان اهل آسمان هستند و اهل بيت من ستارگان امان اهل زمين مي باشند و هر وقت ستارگان معدوم شوند ساكنين آسمان گمراه و نگران مي گردند و معذب مي شوند و اهل زمين هم به رفتن اهل بيت من ناگواريها خواهند ديد و به همين جهت اهل زمين به پيغمبر خدا و اهل بيت او كه حجت خدا بر خلق هستند نيازمند بوده و وجود آنها اسباب آرامش دل و بقا و سلامتي اهل زمين و موجب هدايت و ارشاد و آسايش خاطر خلق مي باشند و اگر بركت وجودي و عنايات نوع دوستي آنها شامل حال مردم جهان نباشد همه هلاك خواهند شد آنها محور چرخ زندگي و امان مردم و ملجاء و پناه و مرجع همه مهمات و مشكلات مي باشند و اگر آني و لحظه اي افاضات اشراقيه ائمه معصومين كه واسطه فيض الهي هستند منقطع گردد همگي هلاك مي شوند چه آسمان ها و زمين و ابر و باد و ماه و خورشيد و افلاك و عناصر همه طفيل وجود آنها هستند چنانچه خطاب فرموده لولاك لما خلقت الافلاك اگر تو اي محمد و خاندان معصومين تو نبودند افلاك و عناصر را نمي آفريدم و بدين لحاظ بود كه گفته اند وجوده لطف و عنايته لطف آخر و غيبته منا.



[ صفحه 175]



پيغمبران در مكتب ربوبي ارشاد شده اند و رهبران ما در عالم روحانيت محمد و علي عليه السلام بوده اند.

و هم چنين امت آنها كه دوستدار پيغمبران خود بودند به ارشاد انبياء علي بن ابيطالب را به شرحي كه در كتب تاريخ انبياء ثبت است دوست مي داشتند و با اين منطق تمام انبياء سلف و دوستان آنها دوستدار اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب وصي آخرين پيغمبر آسماني بوده اند.

قال (ع) فلا يدخل الجنه الا من احبه من الاولين و الاخرين فهو اذن قسيم الجنة و النار.

يعني كسي داخل بهشت نمي شود مگر دوستان علي و كسي به جهنم نمي رود مگر دشمنان علي و در عبارت ديگر به يكي ديگر از اصحاب خود فرمود و لا يدخل النار الا من ابغضه من الاولين و الاخرين

آنگاه فرمود اي مفضل خلقت نور علي دو هزار سال قبل از آفريدگان عالم بوده و علي بن ابيطالب عليه السلام در تمام اين ادوار ولايت مطلقه الهيه را داشت و در آخرت هم او قسيم بهشت و دوزخ است بنابراين دولت ابدي الهي به كابينه و صدارت محمد صلي الله عليه و آله و سلم خاتم النبيين و علي اميرالمؤمنين كه وحدت نوري داشتند تشكيل اداره امور آفرينش را داده و آنها در عالم كون و فساد مدير گردش چرخ هستي مي باشند و بدين جهت حجت خدا بر خلق و مشعلدار هدايت از بدو آفرينش تا پايان آن خواهند بود چنانچه اخبار بسياري در دست است كه پيغمبر و علي عليه السلام فرموده اند ما با پيغمبران در سر و علن همراه بوده ايم تا به كمال ارشاد و هدايت تجلي كرده ايم.



[ صفحه 176]