بازگشت

وصيت سياسي حضرت امام محمد باقر


حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام) فرمود پدرم وصيت كرد كه بخشي از اموال مرا وقف كن ده سال در سرزمين مني در موسم حج براي من عزاداري و گريه كنند و براي مظلوميت من زاري نمايند به راستي چرا امام (عليه السلام) اين وصيت را نمود چرا او وصيت نكرد در مدينه در كنار قبرش عزاداري كنند چرا وصيت كرد فقط در موسم حج آن هم در مني براي او عزاداري بنمايند.

منظور حضرت اين مجلس عزاداري چون مردم از اطراف مكه و اكناف جهان آمده اند تا اينكه در آن اجتماعي مسائل حقوقي مطرح گردد و مظلوميت امامان اهليت روش گردد بنابراين وصيت جنبه سياسي داشته است.

قسمتي از بيانات امام خميني (ره) در جمع وعاظ قم در شب اول محرم 1400 در هجري پيرامون عزاداري سيدالشهدا (عليه السلام) اسلام را نجات داد. سيدالشهدا (عليه السلام) به داد اسلام رسيد. روضه امام حسين (عليه السلام) براي حفظ مكتب امام حسين (عليه السلام) است.

آن كساني كه مي گويند روضه سيدالشهداء (عليه السلام) نخوان اينها اصلا نمي فهمند مكتب سيدالشهداء (عليه السلام) چه بوده است نمي دانند يعني چه؟



[ صفحه 60]



اين گريه ها حفظ كرده است الآن 1400 سال است كه با اين منبرها و با اين روضه ها و مصيبت ها ما را حفظ كرده اند.

حرف سيدالشهداء، «حرف روز» است و حرف روز سيدالشهداء آورده است، به ماها داده است، هر مكتبي هياهو مي خواهد. بايد پا پيش سينه بزنند. «امام خميني»

... حق پيروز است. حق پيروز است منتهي ما رمز پيروزي را بايد پيدا بكنيم كه رمز پيروزي ما چي بوده است و رمز بقاي شيعه در اين طول زمان، از زمان اميرالمؤمنين سلام الله عليه تا حالا - در زمانهائي كه شيعه جمعيتش كم بوده است. ناچيز بوده است. حالا الحمد لله زياد است، اما آن وقت كم بوده، نه اينكه زياد در مقابل ديگران.

رمز بقاء اين مذهب و بقاء مملكت اسلامي، ممالك شيعي بايد ببينيم چه بوده است. ما آن رمز را بايد ببينيم چه بوده است. ما آن رمز را بايد حفظش كنيم. يكي از رمزهاي بزرگي كه بالاترين رمز است قضيه سيدالشهداء است. سيدالشهداء سلام الله عليه مذهب را بيمه كرد. با عمل خودش اسلام را بيمه كرد. نگه داشت. و آن نهضتي كه آن بزرگوار كرد و شكست داده و او كشته و او كشته شد - در جنگ شكست داد بر اموي و بر ديگران، آن نهضت بايد حفظ بشود. اگر ما بخواهيم مملكتمان يك مملكت مستقل باشد، يك مملكت آزادي باشد، بايد اين رمز را حفظ كنيم. اين مجالسي



[ صفحه 61]



كه در طول تاريخ برپا بوده است و با دستور ائمه عليهم السلام اين مجالس بوده است. خيال نكنند بعضي از اين جوانهاي ما كه اين مجالس، مجالسي بوده است حالا ما بايد گريه ديگر نكنيم، اين يك اشتباهي است كه مي كنند.

حضرت باقر سلام الله عليه وقتي كه مي خواستند فوت كنند وصيت كردند - 10 سال ظاهرا كه در منا اجير كنند كساني را براي من گريه كنند. اين چه مبارزه اي است.

حضرت باقر احتياج به گريه داشت؟ مي خواهد چه كند گريه را - آن وقت هم در منا چرا - ايام حج منا - اين همين نقطه اساسي سياسي، رواني، انساني است كه 10 سال در آنجا گريه كنند. كه خوب مردم مي آيند مي گويند كه چه خبر است و چيست؟ مي گويند او اين طور بوده. اين توجه مي دهد نفوس مردم را به اين مكتب و ظالم را منهدم مي كند و مظلوم را قوي مي كند. ما جوانها داديم. كربلا جوانها داده. ما اين را بايد حفظش كنيم.

اين نمي شود اين طور باشد شما خيال بكنيد كه گريه است خير گريه نيست. يك مسئله سياسي، رواني، اجتماعي است... پس اين حضرت سيدالشهداء چه احتياج به گريه دارد؟ ائمه اين قدر اصرار كرد، به اينكه مجمع داشته باشيد، گريه بكنيد، چه بكنيد. براي اينكه اين حفظ مي كند اين شيعيان مذهب ما را. اين دستجاتي كه در ايام عاشورا راه مي افتند خيال



[ صفحه 62]



نكنند كه ما راهپيمايي با يك محتواي سياسي - همانطوري كه سابق بود بلكه بالاتر - همان سينه زني، همان نوحه خواني، همانها. همانها رمز پيروزي ما هست. در سر تا سر كشور مجلس روضه باشد همه روضه بخوانند و همه گريه بكنند. از اين هماهنگ تر چي؟ شما در كجا سراغ داريد كه يك مليتي اين طور هماهنگ بشود. كي اينها را هماهنگ كرده؟ اينها را سيدالشهداء هماهنگ كرده؟ اينها را سيدالشهداء هماهنگ كرده. در تمام كشورهاي اسلامي، ملتهاي اسلامي در روز عاشورا و تاسوعا و هشتم و چندم. اين دستجات با آن عظمت. البته جهات غير شرعي اش بايد حساب بشود. بايد جهات غير شرعي اش بايد حساب بشود. اين دستجات با آن عظمت با آن محتوا همه جا. كي مي تواند يك چنين اجتماعي درست كند؟

در كجاي عالم شما سراغ داريد كه اين مردم اين طور هماهنگ باشند. برويد هندوستان همين بساط. برويد اندونزي همين بساط برويد عراق همين بساط. كي اينها را هماهنگ كرده؟ اين هماهنگي را از دست ندهيد. اين جوانها را اغفال مي كنند. اين جوانهاي صاف دل ما توجه به شيطنت اينهائي كه تزريق مي كنند ندارند. آنها ديگران تزريقشان مي كنند اينها هم تزريق به اينها مي كنند يك وقت بود كه اين دست ناپاك اجنبي آمد و بين



[ صفحه 63]



روحانيون و قشرهاي جوان را جدا كرد از هم. اين اساس داشت. اين طور نبود كه همين طور بي خود، بي خودي باشد.

هي تزريق كردند به ماها - به قشر ماها - كه اين فكلي ها چي اين ريش تراش ها چي. تزريق كردند به اينكه اين آخوندها را انگليس ها آوردند. ماها را از هم جدا كردند. كي نفعش را برد؟

آنهايي كه مي خواستند نفت ما را ببرند اين طور ما را از هم جدا مي كنند.

كنارمان مي گذارند و اين هماهنگي كه ما داشته باشيم از بين مي رود و وقتي كه از بين رفت اين هماهنگي هر چه دلشان خواست مي كنند و ما هم هيچ كاري نمي كنيم. امروز هم كه نزديك محرم است مي بينيم كه گفته مي شود - حالا اميدواريم كه صحيح نباشد - گفته مي شود كه بعضي از اين جوانهاي پاك دل ما بازي خورده اند كه اگر يك آقائي بخواهد مثلا روضه بخواند مي گويند كه نه ديگر روضه لازم نيست. اينها ملتفت نيستند. كه آنهايي كه با روضه مخالفند، همان هائي بودند كه با روحانيت مخالف بودند. همان هائي هستند كه با كار با كارگر مخالفند و همان هائي هستند كه با كشاورز مخالفند و همان هائي هستند كه مي خواهند ما را بدوشند و ما را ذليل نگه دارند. اين هماهنگي كه در تمام ملت ما در قصه كربلا هست اين بزرگترين امر سياسي است. در دنيا و بزرگترين امر رواني است در دنيا. تمام قلوب با



[ صفحه 64]



هم متحد مي شود. اگر خوب راهش ببريم ما براي اين هماهنگي پيروز هستيم و قدر اين را بايد بدانيم و جوانهاي ما توجه به اين مسائل داشته باشند.

جوانهاي ما ملتفت اين معنا باشند كه دست هائي الان در كار است كه مي خواهند يكي يكي اشخاص موثر را از بين ببرند يكي يكي مجالس را از ميان ببرند، مساجد را محتوايش از بين ببرند. ما همين مساجد و همين روضه ها و همين روضه هاي هفتگي هم باز - همين ها، همين ها توجه مردم را به همان هماهنگي را ايجاد مي كند. اگر دولتها ديگر بخواهند يك هماهنگي بين تمام قشرها پيدا كنند. ميسر نيست برايشان. با صدها ميليارد تومان هم برايشان ميسر نيست. ما را سيدالشهداء اين طور هماهنگ كرده ما براي سيدالشهداء كه اين طور هماهنگ كرده اظهار تاسف نكنيم؟ ما گريه نكنيم؟ همين گريه ها نگهداشته ما را گول اين شياطيني كه مي خواهند اين حربه با از دست شما بگيرند گول اينها را نخورند جوانهاي ما - همين ها هست كه ما را حفظ كرده - همين ها است كه مملكت ما را حفظ كرده - تكليف آقايان اين است:

روضه بخوانند - تكليف مردم است دسته هاي شكوهمند بيرون بياورند دسته هاي سينه زن شكوهمند. البته از چيزهايي كه برخلاف مثلا چه هست از آنها پرهيز كنند. اما دسته ها بيرون بيايند، سينه بزنند هر كاري كه مي كردند بكنند. اجتماعشان را حفظ كنند. اين اجتماعات است كه ما را



[ صفحه 65]



نگهداشته اين هماهنگي هاست كه ما را نگه داشته گولشان مي رسد اين جوانهاي عزيز صاف دل را - مي آيند توي گوشش مي كنند كه خوب ديگر گريه مي خواهيم چه كنيم. گريه مي خواهيم چه كنيم يعني چه؟ ما اگر تا ابد هم براي سيدالشهداء نفعي دنيائي اش را حساب كنيد و همين جهت رواني مطلب را كه قلوب را چطور به هم متصل مي كند. ما اين سنگر را نبايد از دست بدهيم كساني كه كوشش دارند كه اين سنگر را از ما بگيرند. آنهايي كه از ما هستند و مردم صالحي هستند بازي خورده اند. پشت اين جا يك دست مرموزي فاسد مفسدي هست كه مي خواهد ملت ما را به تباهي بكشد و ما بايد بيدار باشيم و ملت ما بايد بيدار باشد...

چهارشنبه 30 آبان ماه

1358 - شماره 16008



[ صفحه 66]